вторник, 12 юли 2016 г.

Що е то 'добавена реалност' и с какво може да ни е от полза?



Добавената реалност (augmented reality) е област от информатиката, която се занимава с комбиниране на данни от реалния свят с компютърно генерирани данни. Казано накратко, тя комбинира реалността с виртуалното, като това се случва в реално време. За да й се насладим се нуждаем от устройство като смартфон, таблет или компютър, на което да инсталираме специално създаден за целта софтуер. Технологията използва камерата на устройството, за да добави компютърно генерирано съдържание към действителността. 

През последните години тя стана доста популярна и в рекламата и маркетинга. Редица големи брандове се възползват от възможностите, които предлага иновативната технология. От Digi-Capital прогнозират, че добавената реалност ще донесе приходи от около 120 млрд. долара до 2020 г. Това е нещо, което според мен определено заслужава внимание, тъй като може да донесе сериозно конкурентно предимство за брандовете, които я използват.

Подготвила съм ви 5 примера за кампании, които използват добавената реалност, за да предоставят едно уникално изживяване за потребителите.

1. Кампанията „Изпробвайте нещо ново с Visa”

Чрез заставане на определено място, потребителите могат да се насладят на едно интересно и забавно преживяване чрез добавената реалност. Посредством технологията сред хората се визуализират различни диви животни като жираф, панди и слонове. От видеото виждаме как хората искрено се забавляват, заснемайки близките си. Това е нещо, което определено си струва да се сподели в социалните мрежи.

2. Социалната кампания на Coca Cola и WWF за Арктика

Кампанията цели повишаване на осведомеността за случващото се в Арктика, както и събирането на дарения за спасяването на естествената среда на белите мечки. Това е показано чрез добавянето на компютърно създадено семейство бели мечки, което се бори за оцеляването си върху топящите се ледове.

3. Обувки Viking

Тук ситуацията е малко по-различна. Рекламата в списанието разполага с QR код, който при сканиране ви отвежда в App Store. От там можете да свалите специално разработеното приложение, чрез което да разгледате най-подробно предлаганите обувки. Доста креативно и практично – освен, че е забавно за разглеждане, но и предоставя необходимата информация и подробен оглед на модела.

4. National Geographic

Една доста любопитна и забавна кампания на National Geographic в Белгия. Потребителите биват заобиколени от различни животни, космонавти, както и гръмотевични бури. Всички те са свързани с предаванията, излъчвани по популярния ТВ канал. На мястото е разположен и голям екран, който веднага грабва вниманието на минувачите.


5. Coca Cola Magic + резултати от кампанията

В Coca Cola са разработили специално мобилно приложение за добавена реалност, наречено Coca Cola Magic. То позволява на потребителите да видят магията на бранда. За целта е трябвало да посетят специално място в търговските обекти, брандирано с логото на Coca Cola. Когато го сканират с мобилните си устройства потребителите се озовават до добрия стар Дядо Коледа, който весело помахва. На специално изживяване с бранда е можело да се насладят и при сканиране на специално брандирани спирки на градския транспорт, както и на самите бутилки на Coca Cola

Резултатите са:
  • над 40,000 гледания на тийзъра в YouTube
  • над 50,000 сваляния на мобилното приложение в рамките на първия месец
  • #1 ново безплатно приложение в Google Play, #1 приложение във всички категории в App Store
  • обхвата на кампанията е над 250,000 човека

В заключение бих казала, че добавената реалност е технология, която все повече ще навлиза в ежедневието ни. Чрез нея можем да предоставим на клиентите си уникално изживяване, което ще запомнят и ще споделят с близки и приятели. Тези от нас, които навреме я овладеят могат само да печелят от безкрайните възможности, които тя предлага.


Автор: Емилия Милушева, Организатор Реклама в Miracle Works