Tерминът маркетингово
проучване доста често е объркващ, защото не всеки път е разбиран правилно, а и
защото не винаги осъзнаваме какви са ползите му върху нашия бизнес и колко
положителни страни може да ни донесе. Една от причините за неяснотата идва от
това, че се губи разликата между маркетингово проучване и пазарно проучване.
Пазарно проучване се прави след като сте избрали конкретна целева група и разяснявате какво е характерно за нейното поведение. Иначе казано, тук проучването се прави върху тясна клиентска аудитория.
За разлика от пазарното проучване маркетинговото проучване работи с по-широк кръг потребители. То включва и пазарното проучване, но и се занимава с продуктово проучване и методи на дистрибуция. Най-добрият начин да различавате двете понятия е да имате предвид, че маркетинговото проучване е свързано с проучване на маркетинговия процес на самата фирмата, а не само с целевите ѝ клиенти.
Маркетинговото Ви проучване трябва включва следните точки :
Пазарно проучване се прави след като сте избрали конкретна целева група и разяснявате какво е характерно за нейното поведение. Иначе казано, тук проучването се прави върху тясна клиентска аудитория.
За разлика от пазарното проучване маркетинговото проучване работи с по-широк кръг потребители. То включва и пазарното проучване, но и се занимава с продуктово проучване и методи на дистрибуция. Най-добрият начин да различавате двете понятия е да имате предвид, че маркетинговото проучване е свързано с проучване на маркетинговия процес на самата фирмата, а не само с целевите ѝ клиенти.
Маркетинговото Ви проучване трябва включва следните точки :
1. Oпределяне на проблема
Проблемът - това е водещият фактор във вашето проучване. Цялото проучване ще бъде създадено на базата на този проблем, за това трябва ясно и точно да сте го формулирали. Например: "Защо продажбите са много големи в района на София, но са по-малки в отдалечените от столицата райони?".
Проблемът - това е водещият фактор във вашето проучване. Цялото проучване ще бъде създадено на базата на този проблем, за това трябва ясно и точно да сте го формулирали. Например: "Защо продажбите са много големи в района на София, но са по-малки в отдалечените от столицата райони?".
2. Нужди от данни и методи за събирането им
Събирането на данни е следващата стъпка от проучването. За това трябва да
си отговорите на въпроса как точно ще ги събирате данните – чрез анкети,
телефонни обаждания, чрез интернет?
3. Определяне на примерни методи
3. Определяне на примерни методи
След като сте определили начина за събиране на данни трябва да се изготви
примерен вариант, в който да подберете въпросите, който ще задавате и самата
визия. Как ще изглежда ? Как ще се разпространява ?
4. Анализ на данните
Как ще анализирате събраната информация? Чрез софтуер или ръчно ? С каква
степен на точност трябва да са търсените резултатите ?
5. Определяне на времетраене и бюджет
Следващата стъпка е да определите бюджета, с които разполагате и в какъв
срок искате да получите желаните резултати?
6. Събиране на данни
Тук трябва да осъществите самото събиране на данни, което е описано в горните точки.
7. Анализиране на събраните данни
След като вече сте събрали данните, на тази стъпка прибягвате към тяхното
разчитане и анализиране.
8. Проверка за грешки
Нерядко в събраните данни се откриват различни грешки. Те могат да са
налице в метода на събиране, в самото събиране на данните, както и в техния
анализ. За това е задължително
да обърнете внимание на всеки детайл преди финализиране на проучването.
9. Изготвяне на отчет за получените резултати
Маркетинговото Ви проучване трябва да завърши с един финален отчет, в който
трябва да присъстват таблици, графики и/или диаграми със събраната информация и
ясно и точно да се разчитат резултати. С този отчет трябва да може да
отговорите на поставения си въпрос в точка 1.
Важни ползи от маркетинговото проучване
Въпреки че не е никак лесно и често се оказва доста трудоемко, маркетинговото
проучване е на първо място полезно. То ще Ви даде
резултати, които ще са Ви полезни при изготвяне на маркетинговата стратегия и
постигане на желаните от вас цели.
Проучването е систематичен подход, който може да направи маркетинга Ви не
просто по-лесен, но и по-ефективен.
Ето и
няколко ползи от маркетинговото проучване :
- Увеличава комуникацията между Вас и
Вашите целеви клиенти.
- Показва какви са възможностите Ви, като
Ви помага и да идентифицирате оптималните сред тях.
- Намалява риска, защото начертава
правилната посока на маркетинговите усилия.
Автор:
Десислава Янкова
Miracle Works
Няма коментари:
Публикуване на коментар