четвъртък, 4 май 2017 г.

Кратко ръководство по Фейсбук маркетинг за предприемачи





Една от най-трудните задачи за реализирането на нов продукт е неговото популяризиране. Ако имаме много добър продукт, но потребителите не знаят за него, няма как да бъде реализиран. Фейсбук е добър канал за разпространение на информация. Всеки може да пусне реклама на нещо, но трябва да уцели точното място. Иначе средствата, вложени в популяризирането ще бъдат "хвърлени на вятъра".
Има няколко правила, които ако следваме би трябвало да успеем с рекламата на продукта ни във фейсбук.
1. Бъдете постоянни
След като създадем страница във фейсбук, ние трябва да я поддържаме. Не е нужно само да съществува, а в нея да се публикува актуална информация за продукта ни или за неща свързани с него. Трябва да задържим вниманието на последователите ни.
Оптималният вариант е да публикувате 1-2 пъти дневно, не повече. Ако не разполагаме с достатъчно актуална информация, промоции и специални продажбени предложения, се ограничаваме до 1 публикация на ден или през ден. По-добре да публикувате актуална информация, отколкото просто да публикувате нещо, за да бъдете забелязвани.
2. Не досаждайте
Спазвайте „Правилото 80/20″ или 80% от публикациите да имат социална насоченост, т.е. да предоставят интересна и полезна за аудиторията информация, а останалите 20% – да бъдат свързани с вашия продукт. Към първите 80% се отнасят всички публикации, които носят полезна информация, забавляват и развличат аудиторията ви. Естествено те не трябва да бъдат самоцелни, а да бъдат обвързани с тематиката на вашата страница.
Внимавайте с честотата на публикуване – не повече от 1-2 поста на ден. Около 70% от фейсбук потребителите, които са спрели да харесват дадена страница, твърдят, че причината  е прекалено многото информация, която получават.
3. Предоставяйте качествено съдържание
За имиджа на продукта се грижи качественото съдържание на неговата реклама и начини за популяризиране.
Феновете взаимодействат с даден пост по следните 4 начина: кликвайки върху изображение или линк, натискайки бутона „Харесвам”, коментирайки поста или споделяйки го на своята стена или на тази на приятел.
Използвайте кратки текстове, не повече от 80 символа, тъй като никой не обича да чете дълги постове.
Публикувайте ангажиращи постове чрез задаване на въпроси, приканвайте вашата аудитория да даде мнение по даден актуален въпрос, обвързан с вашия продукт или директно попитайте за нейното мнение за вашия продукт. Хората обичат да споделят мнения, това е и една от причините да използват Фейсбук, не го забравяйте.
4. Организирайте игри с награди
Един от начините да се ангажира вниманието на аудиторията е като се организира игра с награди. Виждали сме стотици такива игри във фейсбук. Качва се снимка с въпрос например и под снимката вашите последователи може да отговарят, като един или няколко човека от правилно отговорите печелят награда - вашия продукт или различни консумативи с логото Ви.
Спазвайте и правилата на Фейсбук. Изискване за участие в дадена игра може да бъде само харесване или коментиране на поста. Не можете да изисквате феновете да споделят поста или да канят свои приятели да харесат страницата ви. Също така трябва да предоставите пълни условия на играта под формата на кратка бележка, в която да посочите кой има право да участва, какъв е периода на играта, как и кога ще бъдат определени победителите, какви са наградите и пр. Съществуват и безплатни инструменти за определяне на победителите.
5. Давайте обратна връзка
Още една причина да поддържате  своята страница качествено – възможността да комуникирате безплатно със своите фенове. Всяко запитване е възможност за реализиране на покупко-продажба. Следете страницата си всеки ден, преглеждайте стари публикации, за да се уверите, че няма да изпуснете евентуално запитване на свой фен. Уверете се, че възможността за изпращане на лично съобщение от феновете ви е отключена.
Правилото е да се отговаря до 1 час на запитване и не по-късно от 24 часа. Същото важи и за коментари и оплаквания. Не се плашете от тях, те са възможност да покажете качествата на своя продукт и да разберете мнението на своите клиенти. Те са и възможност да разберете, ако нещо във вашия продукт не работи – това е възможност за неговото усъвършенстване и подобрение, не я пропускайте.
6. Бъдете креативни и експериментирайте
Във фейсбук маркетинга има правила, но няма точна формула за успех. Всеки фен е различен, търси и се впечатлява от различни неща, затова е необходимо вие сами да намерите златната среда. Това може да стане след един месец или след една година. Важното е да не се отчайвате, ако още в началото не постигнете забележителни резултати и продажби. Помнете – Фейсбук не продава. Присъствието ви там ще популяризира вашия продукт, ще стигнете до много хора, но само правилната комуникационна стратегия, ще определи вашите продажби.
Не се страхувайте да експериментирате, следете страници на ваши конкуренти и черпете примери от най-успешните, без да копирате тяхното съдържание. Пробвайте различни постове, теми, игри, забавления, докато не откриете това, което се харесва на аудиторията ви. И запомнете – не е важно какво съдържание, харесвате самите вие, а това, на което феновете ви откликват положително.

Автор:
Ивета Коналиева 
Стажант Маркетинг
Miracle Works